Q-link Paars

Lijn 5 Annen- P+R Meerstad

Lijn 6 Delfzijl- P+R Haren

Makkelijk via P+R naar UMCG of Stad? Neem – Paars.

logo-paars

Geschiedenis

Lijn 5 is ontstaan uit een drietal lijnen, te weten lijn 22, 308 en 318. De eerst genoemde lijn was voor de invoering van Q-link, de P+R Citybus welke tussen P+R Haren en P+R Euroborg /P3 reed. Herkenbaar waren de bussen aan de opvallende blauwe kleuren met de skyline van de stad Groningen op de zijkant. Lijn 318 en 308 waren twee Qliner lijnen die tussen Annen,Zuidlaren en het Centraal Station van Groningen reden, waarbij lijn 308 de hoofdlijn 318 versterkte in de spits. Met de presentatie van Q-link in mei 2013 werd duidelijk dat beide lijnen werden samengevoegd tot een Q-link lijn. Dit omdat deze lijnen vrijwel parallel aan elkaar reden en beide een andere spits drukte hadden. Met ingang van 5 januari 2014 ging de lijn verder als Paarse lijn binnen het Q-link netwerk. Al snel werd duidelijk dat de bus in de spits overvol was en er werd sindsdien verdicht met ritten tussen P+R Haren en het UMCG. Per september 2017 is de eindpunt gewijzigd in P+R Meerstad en zou de lijn Europapark niet meer aan doen, dit gedeelte van de routes werd door Q-link 2 overgenomen. In het begin werd slechts gereden tot de halte Odenseweg omdat P+R Meerstad pas in oktober 2017 werd geopend. In december 2017 is de lijn deels verder gaan rijden naar Harkstede/Scharmer en Meerstad.

Lijn 6 is een Q-link lijn die per 11 december 2016 is gaan rijden tussen Delfzijl – Appingedam – Ten Boer – Groningen (via UMCG,Zuiderdiep en Hoofdstation) en P+R Haren. Q-link 6 is ter vervanging van de huidige Streeklijn 140 tussen Groningen en Delfzijl gekomen. Door een constante groei van deze lijn is besloten in 2016, in samenhang met de verlenging van de concessie van Qbuzz tot 2019 om een Q-link lijn van lijn 140  te maken. Tevens ging deze  lijn op de verbinding tussen UMCG en P+R Haren Q-link 5 versterken, omdat deze lijn inmiddels door een constante reizigersgroei compleet uit zijn jasje is gegroeid. In het begin was dit nog niet gereed en reed de lijn via de oude route over het Damsterdiep.

Dienstregeling

De huidige dienstregeling van lijn 5 en lijn 6 zijn op de onderstaande websites te vinden:

Dienstregeling Lijn 5 Annen – Station Europapark

Dienstregeling Lijn 5 Station Europapark – Annen

Dienstregeling Lijn 6 Delfzijl – P+R Haren

Dienstregeling Lijn 6 P+R Haren – Delfzijl

Huidige route

De routes van lijn 5 en 6 (Q-link Paars) zien er op dit moment als volgt uit:

Bussen

Op lijn 5 en lijn 6 (Q-link Paars) worden de volgende bussen ingezet:

  • Mercedes Benz Citaro G facelift (omgebouwde stadsbussen), Bouwjaar 2009,                      Qbuzz 3050 – 3052, 3056 – 3058, 3062, 3067, 3068, 3075, 3096
  • Mercedes Benz Citaro G type 2 Metrostyle,Bouwjaar 2013-2014,                                      Qbuzz 3421-3423
  • Mercedes Benz Citaro G Ü C2 Metrostyle, Bouwjaar 2016,                                                    Qbuzz 3448-3462

Alle bussen zijn herkenbaar aan de Zwart-Grijze kleur met Paarse Accenten

Vroeger werden ook nog de volgende bussen ingezet op Q-link Groen:

  • Mercedes Benz Citaro G facelift (omgebouwde stadsbussen), Bouwjaar 2009,                  Qbuzz 3062,3067,3071, ingezet van 5-1-2014 t/m 8-12-2017

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.